Saturday 17 March 2012

Pahang vs MP Muar... Signifikan Atmosfera Terkini

2 Mac 2012




Perlawanan yang belum saya anggap seperti bertemu buku dengan ruas,tetapi tahap kepentingannya tetap tinggi. Misi kembali keluar dari arus saingan liga perdana dan kembali ke liga super,itulah yang amat ingin kita gapai pada tahun 2012..

Dendam kesumat yang belum dilunaskan lagi dengan kekalahan kepada Atm di pusingan pertama, momentum konsisten saingan kepada pasukan yang lain perlulah seimbang dan sentiasa memberikan impak yang besar. Keputusan yang memberangsangkan adalah kemenangan semestinya. Namun keputusan seri dan kekalahan itu tetap ada. Itu normal. Kerana itulah pasukan dan sokongan perlu seiring. Dan tidak terkecuali pentadbiran pasukan, sentiasalah beringat karier pemain bolasepak adalah singkat.hargai dan hormati periuk nasi mereka dengan kontrak gaji yang anda meterai..

Pertemuan dengan MP Muar pada 2 Mac yang lalu amatlah saya merasakan sedikit keistimewaannya. Setelah Nana Yaw disingkirkan (Mate, an import player should show his 'boldness'. This matter differetiate from us local player..good riddance then!), kini Pahang kembali merekrut 2 'russian bullet',Eduard (striker) dan Boris (midfield). Masih ingat dan merindukan letupan torpedo dari Moscow Melnikov? Maka inilah yang kami harapkan. Tenaga tempatan dan import bergabung dan memacu misi prmosi kembali ke liga super 2013..



Perlawanan ini sebenarnya boleh dikatakan dah lama lepas,tapi bukan mengenai perlawanan ini yang mahu diceritakan. Dalam tulisan kali ini saya sbenarnya mahu menceritakan mengenai peningkatan prestasi Elephant Army sendiri. Dari segi sokongan,saya benar-benar terkesima dengan penambahan ketumbukan komrad Elephant Army. Hasil jajahan dari kuantan,pekan,temerloh,benta,lipis,jerantut dan beberapa komrad baru yg direkrut dari bentong semasa perlawanan ini menghasilkan kepadatan di teres Stadium Temerloh. Pemindahan venue dari stadium keramat di kuantan ke temerloh benar-benar rahmat bagi kami. Jauh bezanya daripada tahun 2011 yang menyaksikan ahli kami yang boleh dikumpul hanya dari 5-10 orang dalam satu-satu perlawanan di SDM. Kini kami mampu berbangga dengan ketumbukan kami..

Corteo Elephant Army memasuki Stadium Temerloh

Dari segi pemahaman dan disiplin di teres,sesuatu peningkatan yang amat memberangsangkan. Bermula dari zero, sentiasa berkongsi ilmu sambil menjauhi hasad dengki, pasti menambah jitu entiti ultras ini. Cuma jikalau kelihatan "keselekehan" itu,jika ditegur janganlah dimuntahkan letusan lava gunung berapi kembali,tetapi ambil positif. Sebagai contoh,selipar cap jepun. Bukan saya tidak pakai jika membuat lawatan ke jamban, tetapi jika pergerakan ultras ini melibatkan Tifo dan corteo,dalam kebanyakan kaki "Dassler", tiba- tiba terselit selipar jepun cap tat seng, bukankah bakal menjadi sindiran nanti? Dan juga perlawanan yang anda hadiri adalah pasukan Pahang. Sesuaikah anda membawa imej kelab luar seperti Mohun Bagan dan Colo Colo ke teres Elephant Army? Sesuatu yang mudah dijawab, TIDAK SAMA SEKALI! Belajar,pelajari,respek dan setiakawan..

Dengan perkembangan arus ultras yang kini berkembang,diharapkan tiada saingan sesama kita dan yang perlu ditekankan ialah arahan Capo perlulah dan mesti didahulukan. Chant Seru kini makin padu dan bergegar berserta panji-panji dan bendera (jika di stadium temerloh boleh,kenapa tidak SDM? Mohon fikir-fikirkan wahai pengurusan..). Malahan penyokong neutral lain di temerloh dilihat lebih menerima cara sokongan Ultras di Teres.. Jumlah mereka jauh berbeza dengan jumlah penyokong di kuantan walaupun bermain di divisyen 2. Bukti penyokong sejati Pahang masih ada dan tidak pernah hilang seperti yang disangkakan anasir luar..

Ingatlah, ini adalah kerjasama daripada anda dan bukannya persaingan sokongan siapa yang lebih bagus dan hebat (ada pihak yang berasal dari satu daerah merendah2kan kami dengan mendakwa jika mereka turun maka kami akan tenggelam dan kalah dengan mereka..kami tunggu juga pada hari perlawanan tapi tak kelihatan..menyedihkan kerana tujuan kami bukan nak tunjuk bagus dari orang lain dan bersaing dengan penyokong Pahang yang lain, tetapi ingin menyatukan kembali rakyat Pahang untuk menyokong pasukan bersama-sama sebagai Satu kumpulan). Hormat selagi kita dihormati dan jangan mengharapkan balasan di atas titis keringat,tenaga dan wang yang anda kekuarkan. Namun bukan bermakna anda tidak boleh mengharapkan kejayaan pasukan. Tekankan disini ultras itu adalah subversif dan bukan kemahsyuran semata-mata..

Meraikan kemenangan besar 5-1

Apa-apa pun, pertemuan kedua dengan ATM di rumah kita pada bulan 6 nanti adalah tumpuan utama EA pada ketika ini. Kami mahu tunjukkan dan bezakan siapa penyokong sebenar dan siapa penyokong subsidi..Ultras Forever! Kalah dan menang pantang diam! Hitam putih takkan padam!!

- AYE! you can't see with your eyes -

No comments: