Thursday 9 February 2012

Ada apa dengan 3 Februari...

3 Februari 2010..
Cetusan idea mengenai penubuhan ultras Pahang mula dibincangkan secara serius.

3 Februari 2012..
Dua tahun selepas benih idea disemai, selepas mengharungi segala hujan panas ribut petir badai taufan, benih itu kini mula bercambah dan menjadi semakin matang. Ultras Pahang yang suatu masa dulu hanya terdiri dari beberapa orang komrad sahaja kini mula mengumpul jiwa-jiwa ultras yang semakin ramai untuk bersama Pahang. Dan kini, dengan kekuatan yang kita ada sekarang, Elephant Army akan terus mara dan bersama skuad Tok Gajah walau kalah atau menang.

Dihari ulang tahun penubuhan EA yang ke-2 tanggal 3/2/2012 yang lalu, satu perlawanan penting melibatkan pasukan Pahang akan berlansung. Perlawanan itu adalah diantara Pahang menentang ATM di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) dan ia dianggap 'clash of the titans' dalam Liga Primier. Dengan semangat yang berkobar-kobar dalam jiwa setiap komrad untuk match besar ini dan semangat untuk Pahang mendapat 3mata penuh sebagai hadiah hari ulangtahun kami, satu konvoi awaydays dirancang oleh kami. Stadium MBPJ akan kami jajah tanpa belas kasihan. Gajah akan merempuh kereta kebal askar-askar yang taknak berperang tapi tau nak main bola saje.

Konvoi bermula dari Kuantan pada kira-kira pukul 1.00 pm. dan hentian pertama kami adalah di tol Temerloh untuk menunggu beberapa buah kenderaan komrad yg lain dari situ.

ku menunggumu di Tol Temerloh
Dua buah van dan sebuah kereta terus menyusuri Lebuhraya Pantai Timur. Bendera Pahang diletak disisi setiap kenderaan yang berkonvoi. Penat lelah beberapa orang komrad yang baru balik kerja (kerja separuh hari pastu cabut) diketepikan begitu sahaja oleh semangat yang bukan main luar biasa dia punya berkobar-kobar. Konvoi seterusnya berhenti di Hentian Genting Sempah untuk berehat seketika, minum, makan, tukar baju kerja dan disini, sesuatu yang gila diluar norma masyarakat berlaku. Sebelum meneruskan perjalanan, kami semua berkumpul dikawasan letak kereta dan mengejutkan setiap individu yang berada disitu dengan chant kami.

Orang sekeliling kelihatan mengalami kejutan budaya. Kegilaan apakah yang mereka bawa ini dengan drum, bendera dan menyanyi tanpa henti? Tujuan kami tidak lain tidak bukan adalah untuk memalu gendang perang supaya semua orang disitu tahu bahawa pasukan Pahang ada perlawanan penting pada malam itu. Dikawasan kami menggila juga kelihatan beberapa buah bas dan trak membawa kumpulan askar (mungkin nak kestadium jugak) tetapi itu tidak sekali-kali menggentarkan kami. Malah kami makin semangat bertemu askar-askar penyokong ATM ini.

kami chant, kami menggila, kami ok
Dari Genting Sempah, beberapa buah kenderan komrad lagi mula berkumpul dan bergerak bersama. Kira-kira 2 buah van dan 10 buah kereta bersama kami dalam konvoi ini. Ini merupakan konvoi awaydays terbesar sejak penubuhan EA. Konvoi berhenti sekali lagi di Hentian Gombak untuk menunggu beberapa buah kenderaan lain lagi. Di Hentian Gombak, salah seorang komrad kita yang juga seorang Marshall membawa perkhabaran gembira buat semua. Sesuatu yang tidak pernah kami alami akan menanti di Tol Gombak.

taklimat ringkas dari encik-encik polis pengiring
4 orang polis pengiring dan marshall menanti kami di Tol Gombak. Kami tiba disana kira-kira pukul 6.00pm dan keadaan trafik di KL sudah pasti sesak dengan orang ramai balik kerja dan balik kerumah. Kehadiran polis & marshall itu adalah untuk membantu kelancaran perjalanan kami ke Stadium MBPJ. Buat pertama kalinya kami rasa diri ini seperti VVIP lagaknya apabila diiringi polis & marshall pengiring. Semua kenderaan memberi laluan kepada kami dan mereka seakan terpinga-pinga melihat konvoi yang panjang dan mengibarkan bendera Pahang disetiap kenderaan. Kami agak pasti mereka meneka bahawa pemain bolasepak Pahang yang berada didalam konvoi itu. Kami rilex dan tenang apabila orang ramai merenung kami dari dalam kenderaan mereka. 'Buat muka player Pahang'. Ya itu pegangan kami ketika itu.

Konvoi kami tiba di Stadium MBPJ kira-kira pada pukul 7.00pm. Kami melakukan corteo dan berarak masuk kedalam stadium selepas membeli tiket (yg ada cabutan bertuah katanya).

kami turun ke MBPJ, satu jiwa sokong TOK GAJAH
Kami mengambil tempat didalam stadium dan mula chant. Perlawanan yang dijangka sengit itu sememangnya sengit dengan permainan baik dari kedua-dua pasukan. ATM menjaringkan gol pertama, Pahang menjaringkan gol penyamaan, ATM menjaringkan gol kedua, Pahang menjaringkan gol penyamaan. Kedua-dua pasukan seolah-olah berbalas pantun sehingga separuh masa pertama tamat. Separuh masa kedua menyaksikan perlawanan terus berlansung rancak dan kami juga tidak kurang rancaknya di curva. Nasib tidak menyebelahi Pahang apabila pada minit ke 83, ATM menjaringkan gol kemenangan mereka. 3mata penuh yang diharap dapat dibawa balik ke Temerloh tidak berjaya dicapai. Walaubagaimanapun semangat juang pasukan sememangnya tinggi begitu juga dengan semangat juang komrad kita semua. Chant tetap diteruskan sehingga keluar stadium. Terima kasih diucapkan kepada jeneral-jeneral tertinggi Ultras Malaya yang turut bersama-sama kami di dalam stadium demi menyokong bolasepak tempatan.


sedutan perlawanan ATM vs Pahang. Kredit: AstroArena

aksi EA di Stadium MBPJ

sedutan rakaman aksi EA. Kredit: MrGear05

Selepas tamat segala-gala kegilaan malam itu, sebahagian komrad mula membawa diri pulang ke tempat masing-masing dan sebahagian lagi komrad menyambung kegilaan dengan bermain futsal di Subang Jaya. Terima kasih diucapkan kepada TGCKL yang sudi menganjurkan futsal main suka-suka release tension ini. Permainan tamat lebih kurang pada pukul 2.30am. Acara pada malam itu tidak habis begitu saja. Satu surprise daripada salah seorang komrad kita membawa kek untuk upacara sambutan ulangtahun penubuhan EA. Sebuah kek yang amat unik.

kek coklat EA
upacara memberi ucapan, membaca doa, memotong kek, memakan kek

Kek coklat moist EA memang sedap. Terima kasih kepada membuat & penaja kek itu. Jika anda berminat untuk menempah, anda boleh hubungi kami dan kami akan sampaikan pesanan itu kepada bakery berkenaan. Selepas habis berfutsal dan melicinkan kek, kami semua bergerak ke sebuah kedai mamak untuk mengisi perut dengan makanan yang lebih serius sambil bersembang-sembang merapatkan lagi ukhwah silaturrahim. Kami mula bertolak balik ke Temerloh & Kuantan pada pukul 4.30am. Dia punya letih pagi tu sampai plan nak stop mandi kejap kat Petronas Bentong pun tak jadi.

Sememangnya tarikh 3 Februari 2012 akan menjadi satu lagi tarikh penting dalam diri komrad-komrad kita. Semoga kenangan indah kita bersama dalam awaydays kali ini akan diingati untuk diceritakan kepada generasi-generasi akan datang. Kepada semua komrad EA - SALUTE!!!

keadaan kek yang diratah rakus tidak dapat diselamatkan lagi


-45-

3 comments:

InSaN BiAsA said...

gempak lalu...steady la ultras pahang!!idup EA

Sara said...

salute!

Anonymous said...

First time away bersama EA mse ni :)